OBJECTIUS: Es pretén que al final del curs l’alumne sigui capç d’utilitzar els coneixements adquirits en LABORATORI TROPICAL per a:
- entendre la importància de l’existència d’un laboratori en el tròpic.
- conèixer les característiques bàsiques d’un laboratori en zona rural.
- conèixer les principals tècniques de laboratori en zones rurals.
- iniciació en les tècniques més habituals en el treball diari d’un laboratori d’atenció primària en el tròpic.
TEMARI ONLINE:
UNITAT 1: PRINCIPALS DETERMINANTS SOCIO-AMBIENTALS (15H):Principals determinants socioambientals: 1.1 Geografia Mèdica: De la Medicina Tropical a la Salut Internacional. 1.2 Antropologia. 1.3 Economia i salut. Sistemes de salud en PBR. Abordatge interdisciplinar en la salut internacional: 1.4 Vacunació Internacional. 1.5 Salut comunitària. Educació per a la salut. 1.6 Principals programes internacionals de control i erradicació de malalties (Malalties Negligenciadas). 1.7 Evolució de la cooperació internacional.
UNITAT 2: PRINCIPALS PROBLEMES DE SALUT EN MALALTIES TROPICALS (20H): 2.1 – Introducció 2.2.-Malaria. 2.3.-Malaltia de Chagas. 2.4.- Leishmaniosi. 2.5.-Tripanosomiasi africana. 2.6.-Geohelmints. Esquistosomiasi. 2-7.-Filariasi. 2.8 .-VIH+ 2.9 .- Tuberculosi 2.9.-Infeccions de transmissió sexual. 2.10.-Dengue i altres arbovirasis 2.11. Protozous intestinals
UNITAT 3: ASPECTES RELACIONATS AMB LA SALUT INTERNACIONAL (10H): Altres problemes de salut: 3.1. En els adults: 3.1.1. Lesions dermatològiques no infeccioses 3.1.2. Lesions oculars no infeccioses 3.1.3. Lesions traumàtiques 3.2. Pediatria tropical 3.2.1. Cura del nounat. Com augmentar la qualitat en l’atenció al nounat. 3.2.2. Factors determinants de Salut Internacional específics de la edat pediàtrica. 3.2.3. Mortalitat infantil i mesures preventives per a reduir-la.3.2.4. Programes de vacunació en països amb pocs recursos 3.2.5. Programes de nutrició. Lactància materna. 3.3.Fonaments d’epidemiologia: 3.3.1 Introducció a l’epidemiologia 3.3.2 Mesures d’ocurrència 3.3.3 Dades rutinaries de salut 3.3.4 Mesures d’efecte i d’impacte 3.3.5 Transmissiónde les infeccions 3.3.6 Disseny d’estudis i estratègies en el terreny 3.3.7 Tipus d’estudis epidemiològics
UNITAT 8: DISSENY D’UN LABORATORI EN ZONA TROPICAL (3H)
8.1: Normes de seguretat en el laboratori. Recollida de mostres i enviament de resultats. Relació entre el clínic i el laboratori. 8.2. Distribució d’un laboratori rural. Equipament necessari elemental segons les proves a realitzar. Microscopi, centrífuga, material fungible, etc. 8.3. Maneig bàsic del microscopi. 8.4: Diagnòstic directe i diagnòstic indirecte. A on, quan i com?
UNITAT 9: TÈNCNIQUES DE LABORATORI (12H)
9.1 Hemoparàsits.- Hematologia bàsica. 9.2 Coproparàsits.- 9.3 Uroparàsits. 9.4 Parasitosis d’altres localitzacions – 9.5 Parasitosis oportunistes. 9.6 Proves ràpides i la seva importància en el medi rural.- 9.7 Bacteriologia.- Tincions de Ziehl-Neelsen i Gram 9.8 Fongs.-
UNITAT PRESENCIAL (15H)
CP.1: Presentació de casos clínics
CP.2: Discussió de casos clínics
CP.3. Preparació, presentació i discussió de treballs en grup